سایت دانلود فایل و فرهنگی

دانلود مقاله رایگان،سایت پروژه،تحقیق در مورد،پایان نامه ارشد،ترجمه مقاله انگلیسی،دانلود طرح توجیهی،

سایت دانلود فایل و فرهنگی

دانلود مقاله رایگان،سایت پروژه،تحقیق در مورد،پایان نامه ارشد،ترجمه مقاله انگلیسی،دانلود طرح توجیهی،

آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

دانلود پایان نامه آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر در 140 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

دانلود پایان نامه آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر 
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه کارشناسی
دانلود پایان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پایانی
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش کار آموزی
دانلود پاورپوینت
دانلود پرسشنامه
دانلود فایل
دانلود ک
دسته بندیزبان و ادبیات فارسی
فرمت فایلword
حجم فایل156 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل140

آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر 

دانلود پایان نامه آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر 

 در 140 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

آموزه‌های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر    1

چکیده    1

پیشگفتار    2

مقدمه همراه با شرح زندگانی مولانا و معرفی آثار    5

مقدمه    6

زندگینامه مولانا    8

1. آغاز عمر، اسم و القاب (1)    8

2. بهاء ولد، مولانا و مهاجرت    9

3. روزگار تربیت و ارشاد    9

4. دوره انقلاب و آشفتگی    10

پایان زندگانی    12

صورت و سیرت مولانا    13

آثار مولانا    14

1. غزلیّات:    14

2. مثنوی:    14

3. رباعیات مولانا:    15

آثار منثور مولانا:    16

1. فیه ما فیه:    16

بخش اول علیم و تربیت در اسلام، قرآن، احادیث    17

فصل اول    18

1. مقدمه‌ای بر تعلیم و تربیت اسلامی    18

فصل دوم تعلیم و تربیت در اسلام (قرآن، احادیث)    20

فصل سوم ضرورت تعلیم و تربیت برای انسان    23

فصل چهارم اهمیّت تعلیم و تربیت برای فرد    25

تعلیم و تربیت سطح اقتصادی فرد را بهبود می‌بخشد.    25

تعلیم و تربیت سطح اجتماعی فرد را بالا می‌برد    25

نقش تعلیم و تربیت در ساختار شخصیت انسان    26

نقش تعلیم و تربیت در پرورش جنبه‌های انسانی    27

فصل پنجم هدف از تربیت    28

موضوع تعلیم و تربیت    29

مفهوم تعلیم و تربیت    29

اهداف کلی تربیت    30

اصلاح رابطه انسان با تاریخ    33

بخش دوم انسان از دیدگاه مولانا در مثنوی    34

فصل اول جهان‌بینی حاکم بر مثنوی    35

فصل دوم نظر مولانا در مورد انسان    39

3. قدرت و توانمندی‌های انسان درمثنوی    47

4. وجوه انسان در مثنوی    49

5. خلقت انسان در مثنوی    50

6. نقش انسان در مثنوی    52

7. حقیقت وجود آدمی از دید مولانا در مثنوی    53

8. نقش انسان نادان در گمراهی‌ها از دیدگاه مولانا    54

9. نقش عشق و سعادت و عقل در انسان از دیدگاه مولانا    58

فصل سوم انسان کامل از دیدگاه مولوی    59

ارزیابی انسان کامل از خود از دیدگاه مولانا    64

راه و روشهای نیل به کمال    65

فصل چهارم تهذیب اخلاق در مثنوی    73

2. وجود کمال و نقصان در نفس انسان از دیدگاه مولانا    76

1. راستی و راست گفتاری؛    81

در فضیلت خاموشی    81

(2602/4)    82

در فضیلت سخاوت    82

در باب فرضیه زکات و دستگیری از نیازمندان    83

جایگاه و مورد انفاق و امساک    83

در باب عفت    83

محبت و نیکویی در حق دوستان    84

مشورت با عاقلان    85

دوری از همنشینی با احمقان    85

هرچه می‌کنی برای خدا انجام بده    86

بدبین مباش و به نیکی‌ها بنگر و از تلاش فرو مگذار    87

کینه‌توزی مکن    87

پیرو راستا باش    88

از پاکان بد مگو و دل به پاکان بسپار    88

نعمت‌های خدا را شکرگزار باش    89

5. نمونه‌هایی از اخلاق بد و منفی در مثنوی    90

1. نفاق:    90

2. یاس و ناامیدی    91

4. شهرت و نام و نشان    92

5. حسد    92

6. مکر و فریب    93

7. تقلید    93

8. پیروی از هوی و هوس    94

9.  همنشینی با نادرستان    94

10. ظلم و ستم    94

11. مدح و تملّق و چاپلوسی    95

13. ظاهرنگری    95

14. غیبت    96

15. تکبّر و فخرفروشی    96

16. غفلت    96

18. (فرق) مقایسه تحصیل با تهذیب اخلاق    98

فصل پنجم تدبیر منزل    101

وظایف انسان در خانواده    101

2. وفاداری به همسر، تلاش برای رفاه خانواده    103

حیاتی ناگوار از مرگ و وصلتای زهرتر از زهر فراق    106

همراه با جمع    109

اشعار مربوط به همراهی جمع    110

خیانت نکردن به همسر و راستگویی در زندگی    113

6. مهمان‌نوازی و مهمان را عزیز داشتن و بدگویی نکردن    114

فصل ششم سیاست مدن    115

1. مقدمه    115

پیرچنگی (کمک به ضعفا و تهیدستان)    117

3. رفع اختلاف و برقراری صلح و آشتی    122

4. از بین بردن نزاع، مخالفت و عداوت از میان انصار به برکات رسول(ص)    123

مقدمه    123

تفسیر ابیات    124

4. احسان در حق دوستان    126

منابع    127

 

 

 

چکیده

این رساله، با عنوان «آموزه‌های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر» در یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است. مقدمه مشتمل است بر اشاره‌ای به جایگاه رفیع مثنوی در میان آثار ادب فارسی و عظمت اندیشه‌های ژرف مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی. همچنین شرح مختصر زندگینامه به آن بزرگ از آغاز حیات تا واپسین دم حیات.

بخش اول اختصاص دارد به بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن و احادیث و روایاتی که از ائمه معصومین علیهماالسلام نقل شده است. در بخش دوم به جهان‌بینی مولانا، انسان از دیدگاه مولانا، تهذیب اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مُدُن در مثنوی اشاره دارد و ابیاتی چند در باب هر موضوع به عنوان شاهد مثال از مثنوی معنوی آورده شده است. بخش سوم به بررسی نظرات و آراء روان‌شناسان بزرگ معاصر در زمینه تربیت و رشد و به کمال رسیدن و شکوفا شدن انسان‌ها، اختصاص داده شده است. در ابن بخش نظرات شش تن از برجسته‌ترین روانشناسان را که در حوزه رشد شخصیت و کمال یا با او هر کدام الگویی خاص را ارائه داده‌اند و به روانشناسان کمال گرا شهرت دارند، مورد بررسی فرار داده‌ایم. در بخش چهارم تلاش گردیده است تا نظرات تربیتی مولانا در مورد به کمال رسیدن انسان با سه مکتب بزرگ روان‌شناسی نوین و معاصر تطبیق داده شود. این سه مکتب بزرگ عبارتند از مکتب روانکاوی، مکتب رفتارگرایی و مکتب انسان‌گرایی باشد که بیان نکات تربیتی در مثنوی به عنوان یک راه ارتباطی با منبع وحی، راهنمایی ما در فهم مطالب مربوط به انسان باشد، چرا که مولانا با اقتباس از قرآن کریم و فهم آیات وحی به خلق مثنوی پرداخته است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

وَ مِنَ اللهَ الْتوفیقْ

 

 

پیشگفتار

لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَی الْمؤمِنینَ اِذبَّعثَ فیهِم رَسوُلاً مِنْ اَنفُسِهِمْ یَتلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ و یُزَکیهِمْ وَ یُعَّلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةْ وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینْ .       

خداوند، بر مؤمنان منت نهاد که رسولی از خود ایشان در میان آنها برانگیخت تا آیات و نشانه‌های خداوند را برایشان تلاوت کند و آنان را از هرگونه نقص و آلودگی پاک سازد و کتاب و حکمت را به ایشان بیاموزد، با آنکه پیش از این در گمراهی آشکار بودند.

بدون هیچ شک و تردیدی، آثار منظوم و منثور مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی، خصوصاً مثنوی معنوی، از مهمترین آثار ادبی زبان و ادبیات فارسی محسوب می‌شود و به عقیده بسیاری از صاحبنظران و محققان، برترین اثر ادب فارسی است. ادبیّات هر عصر و نسلی، بیانگر نیازها، آمال، آرزوها، کشش‌ها، و واقعیت‌های زندگی مردم آن زمان است. اما به دلیل اینکه آثار مولانا، از نیازهای فطری و ذاتی انسان منشأ می‌گیرد و عنصر کمال و آرمان‌گرایی و سعادت‌طلبی برای نسل بشر که خمیرمایه تربیت و تزکیه، و مُلَهّم از آیات وحی و احادیث و روایات نبوی و ائمه معصومین عَلیهِمَا السَّلام می‌باشد، انگار نیاز همه اعصار و قرون بوده و در عصر حاضر که گسست انسان از طبیعت بیشتر شده، در گذر زندگی ماشینی و دنیای صنعت و اطّلاعات و سرعت، این نیازها دو چندان احساس می‌گردد.

نکته‌ها و دقایق ظریف و شورانگیز مولانا، سخن جان مردمی است که راه کمال می‌پویند و سعادت جاودان را برای ابناء بشر می‌جویند. در این راستا، مولانا، دارای یک جهان‌بینی است که نه مختص اوست، بلکه، توسط او با شکوه هرچه‌تمام‌تر بارور شده است. ظهور عرفان اسلامی، نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ ایران بوده و مولوی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های جهان‌بینی عرفانی در جهان است. به نظر مولانا، مهمترین رسالت عارف، آئینه صفت گشتن است.

هر که را آئینه باشد پیش رو

        زشت و خوب خویش را بیند در او

 

دانلود آموزه‌ های تربیتی در مثنوی و تطبیق آن با روانشناسی نوین و معاصر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد